Van de Laarschot is freelance creatief, zelfstandig ondernemer en copywriter. Ze schrijft merkverhalen, ontwikkelt reclameconcepten en helpt mensen en merken om goed voor zichzelf te zorgen. In haar portfolio kun je zien wat ze doet en waar ze trots op is. Veel van haar werk is bekroond met awards. Voor boekingen, vragen of een kennismaking neem je contact met haar op.

Van de Laarschot ontwikkelt al bijna 20 jaar reclameconcepten. Het liefst voor vernieuwende merken en optimistische denkers. Van kleine ideeën tot grootse creatieve strategieën of compleet geïntegreerde campagnes. Van online en offline. Tot radio en tv. Ook denkt ze graag mee met merken en hun rol in de wereld.

“Ik had het voorrecht een aantal jaren met Ilona te werken. Haar copy skills zijn jaloersmakend goed. Ilona heeft het unieke talent om zonder ruis, uitnodigend en overtuigend te schrijven. Dat is maar weinigen gegeven. En alsof dat niet genoeg is; haar concepten en campagnes slaan keer op keer aan. Ik denk dat haar geheim is dat ze zich extreem goed verdiept en vereenzelvigt met de doelgroep. Tel daarbij op haar positieve en aanstekelijke ‘can-do mindset’ en zo begint deze oprechte aanbeveling ineens behoorlijk veel op reclame te lijken”

Mark Woerde. Co-Founder Lemz/ Founder LetsHeal.

Van de merkverhalen

Van de Laarschot weet uit ervaring dat een sterk verhaal de basis is voor elk merk. Een goed merkverhaal laat zien wie je bent en waar je voor staat. Het geeft richting en zet de toon voor alle verdere communicatie. Vandaar dat ze mensen en merken helpt met het (terug)vinden van hun visie en hun missie. En dit vervolgens vertaalt naar een intern merkdocument en externe communicatie. Aan het schrijven van een merkverhaal gaat vaak een creatief strategische sessie vooraf. Daarin komen ook de merkidentiteit en de merkpositionering aan bod. Een goed merkverhaal is direct toepasbaar. Bijvoorbeeld als voice-over voor een Brand Movie.

“Wat zo bijzonder is aan Ilona is dat ze niet alleen een steengoede copywriter is, maar ook een sterke creatieve conceptdenker. Ze is in staat om ieder verhaal naar een ander niveau te brengen. Ze weet je altijd te verrassen met een inzicht, waardoor haar teksten echt raken”

Josine Hendriksen. Founder The Brand Department.

Van de wereldverbeteraars

Van de Laarschot zet zich graag in voor het grotere geheel. En werkt daarom vaak samen met mensen en organisaties die de wereld mooier, beter, eerlijker en gezonder maken. Zo ontwikkelde ze met Jarr Geerligs een aantal campagnes voor Het Rijksmuseum. En werkt ze voor goede doelen als Right To Play, War Child en Amnesty International.

“Ilona levert altijd. En dat betekent dat het af is. Geen spel- of grammaticafouten, scherp, creatief en on-brief. Ze schakelt makkelijk met klanten en maakt graag gebruik van de inzichten aangeleverd door een strateeg. Zo niet, dan doet ze een strategische duit in de zak. Ik vond het altijd een feestje om met haar te werken.”

Jack Gnodde, Business Partner at Now Even Better

Van de tone-of-voice

Van de Laarschot gelooft dat een eigen geluid bijdraagt aan de waarde van een merk. Wie ben je? Hoe praat je? En hoe vertaalt zich dat naar verschillende communicatie-uitingen? Een tone-of-voice document biedt houvast en geeft sturing. Vooral als er verschillende mensen op één merk werken. En dan ook nog communiceren via allerlei kanalen. Van de Laarschot schrijft zowel in het Nederlands als in het Engels. Van merk-statement tot voice-over. Want ook een voice-over zet letterlijk de toon voor film en video. Zoals deze, voor Omron, via Video & Content Marketing Bureau Yune.

“Elke zin van Ilona kan zomaar het begin zijn van een nieuw idee. Heel prettig als je meer zoekt dan alleen sterke copy.”

Remco Marinus. Creative Director Havas Lemz.

Van de digital detox

Van de Laarschot is zelf heel graag offline. Omdat ze weet dat minder schermtijd zorgt voor meer rust en ruimte in je hoofd, minder stress, meer focus, minder afleiding en een betere nachtrust. En dat doet dan weer wonderen voor je creativiteit. Zelf doet ze regelmatig een ‘digital detox’. Meestal tijdens een vakantie. En omdat ze daarvan echt heel veel voordelen ervaart, gunt ze dit iedereen. Vandaar dat ze The Mobile Detox heeft ontwikkeld. Een handzaam boekje waarmee je in 30 dagen, elke dag iets slimmer en bewuster om leert gaan met je smartphone. Elke dag een opdracht. In kleine stapjes. Dus gewoon (nee, juist!) te doen in het echte leven. Het liefst tijdens werktijd.

The Mobile Detox is hier te koop.

“Ik werk graag met mensen die energie geven. Ilona is zo iemand. En wat voor één! Haar copy en brand stories verwoorden altijd precies de essentie van mijn strategie of vraag. Op een manier die zo lekker wegleest en spot-on is dat je daarna wel kan applaudisseren van vreugde. Ilona weet de juiste snaar te raken, voor wie de copy ook bedoeld is. Daarnaast is het gewoon superfijn samenwerken met haar. Dus wat je uitdaging ook is, Ilona it is!”

Tanya Kohler, freelance strateeg.

Van de nieuwe fenomenen

Van de Laarschot moedigt mensen aan die pionieren. Juist in tijden waarin het extra spannend is. Zoals begin 2020, waarin de wereld door het nieuwe coronavirus even volledig stil stond. Zo ook de gehele culturele sector en daarmee ook alle muzikanten van het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds (NMF). Toch koos deze dappere organisatie om iets te doen en juist in deze tijd zichtbaar te zijn. In de vorm van een nieuwe campagne met ‘dankbaarheid’ als thema. Want wanneer alle vanzelfsprekendheden wegvallen, wordt vaak pas duidelijk hoe bijzonder ze zijn.

Hoe klinkt dankbaarheid?

Deze vraag legden we voor aan de honderden musici van het NMF. Het antwoord kwam in de vorm van een nieuw, door ons ontwikkeld fenomeen: De Gratitude. Een muziekstuk dat het geluid van dankbaarheid laat horen. Op een online platform kwamen alle Gratitudes samen. En vormden ze misschien wel de grootste digitale dankbetuiging ooit.

Van de Laarschot ontwikkelde samen met Jarr Geerligs het concept en alle campagne uitingen. In samenwerking met The Brand Department, Bram Van Alphen, Robbie van Brussel, Hazazah, De Grot en Soundcircus.

“Toen ik mijn eigen bedrijf wilde lanceren was het een no-brainer om Ilona te vragen. Aan een half woord heeft ze genoeg om er de meest geweldige brand story van te maken.”

Fransje Sophie, founder of Fransje Sophie.

Van de campagnes die mensen bewegen

Van de Laarschot zet haar creativiteit graag in om de wereld beter te maken. Vandaar dat ze altijd werk probeert te maken dat mensen raakt en in beweging zet. Haar hart ging dan ook sneller kloppen toen Right To Play vroeg of ze mee wilde denken over een grootschalige campagne. Right To Play is een stichting die zich inzet voor kinderen en hun recht om te spelen. Prachtig en belangrijk werk, waar we eigenlijk nooit bij stil staan. Tot nu. Want dankzij ‘Tien Tellen Speelstilte’ deden we dat op 18 september allemaal wel. Op die dag stonden alle kinderen in Nederland tien tellen stil tijdens het speelkwartier. Bij alle kinderen in de wereld voor wie spelen niet vanzelfsprekend is.

Diggy Dex schreef voor deze campagne een nummer dat de kracht van spelen prachtig verwoordt. Van de Laarschot ontwikkelde het concept en alle campagne uitingen. In samenwerking met The Brand Department, Wendy Deun, Kiona de Vries en Wereldgasten.

Van de meditatietraining

Van de Laarschot begon een aantal jaren geleden zelf met meditatie. Omdat ze merkte dat haar hoofd daar behoefte aan had. Juist op de momenten dat het heel druk is, zorgt meditatie voor meer ruimte, nieuwe inzichten en meer inspiratie. Dat zouden meer reclamemensen moeten doen! Daarom ontwikkelde ze samen met gedragsdeskundige en mindfulnesstrainer Lotte de Vries een meditatie training op maat voor creatieve denkers.

Free your creativity is een training van 4 x 2 uur en bestaat uit thema's waar creatieven mee te maken hebben. Bijvoorbeeld dealen met deadlines, de writer's block, omgaan met (negatieve) feedback en creativiteit op commando. The FreeForce deed mee aan een pilot. En ook grote reclamebureaus durfden het aan. Wie volgt?

Van de samenwerkingen

Van de Laarschot werkt graag samen met mensen en merken. Van de klassieke copy/art combinaties, tot krachten bundelen met strategen, wetenschappers, data specialisten, modeontwerpers en artiesten. Dit levert vaak de meest verrassende concepten en inzichten op. Zo werkte ze bijvoorbeeld voor één dag samen met mensen van Woedend en The FreeForce in The Smallest Ad Agency in The World. Een concept dat in 24 uur non-stop liet zien wat er allemaal mogelijk is voor merken op Schiphol.

Van de tijdloze campagnes

Van de Laarschot werkte een aantal jaar in vaste dienst bij Lemz. Inmiddels Havas Lemz. Een tijd die ze niet snel zal vergeten, omdat ze bij dit bureau kennis maakte met een nieuwe manier van denken en reclame maken. Bij dit bureau waren ze hun tijd ver vooruit. En werkten ze op geheel eigen wijze. Zo bivakkeerden we 5 dagen in Friesland om kennis te maken met de nuchtere Friese mentaliteit. Wat resulteerde in de meest relativerende campagne voor een zorgverzekeraar ooit. We zorgden ervoor dat mensen gingen Husselen in huis. En introduceerden Burendag. Een Nationale Feestdag die tot op de dag van vandaag mensen dichter bij elkaar brengt.

Van de positieve spirit

Van de Laarschot is iemand die mensen graag motiveert. Vandaar dat ze een aantal jaar geleden eigen start-up lanceerde. In de crisistijd. Hupsaké! Het eerste Nederlandse saké merk. Niet zomaar een drankje. Een mentaliteit. Een toost op optimisten, doeners, doorzetters en durvers. Op iedereen die de wil heeft om de weg te zien. En het lef heeft om ‘m in te slaan. Hupsaké werd dat jaar uitgeroepen tot ‘coolest start-up’. Inmiddels is het niet meer te koop. Maar het gedachtegoed werkt nog steeds aanstekelijk. .

Van de inspiratie

Van de Laarschot is graag een bron van inspiratie. En helpt merken om deze rol aan te nemen. Zo ontwikkelde ze voor Libresse een campagne waarin het merk jonge vrouwen inspireert om hun hart te volgen. Ook al is dit vaak best heel spannend. Gemaakt bij SHOQ met Nina Aaldering, Carianne van Raak en Karin Heinen.

Van de Laarschot werkt voor reclamebureaus

ACHTUNG! | Being There | Buutvrij | ChunkID | CODE D’AZUR | Fitzroy | Havas Lemz | SUE Amsterdam | SHOQ Creative Studio | Social INC | N=5 | Neew Business Creatives | Nowsy | Steam | The Brand Department | TBWA | Tribal DDB | True Ideas | J. Walter Thompson Amsterdam | Vavooom! | Woedend | Youngworks | Yune

En voor merken

Het Rijksmuseum | Het Scheepvaartmuseum | Het Nationaal Muziekinstrumenten Fonds | FNV | King Louie | Women Development Boutique | Amnesty International | Amsterdam Museum Quarter | De Friesland Zorgverzekeraar | Friesland Campina | Douwe Egberts | De Pensioen Federatie| Endemol | Etos | Dove | HEMA | Heineken | Hero Baby | IKEA | KLM | KPN | Libresse | Melkunie | Nike | NS | Powerpeers | Rabobank | Right To Play | Samsung | Sizz | Stichting Lezen & Schrijven | Telfort | Vodafone | Verstegen | War Child

3.